Puutarhanhoidon suosio räjähti – hankinnat kannattaa tehdä ajoissa

Ann-Lis Kivipelto varustaa Hankkijan puutarhamyymälää kesää kohden. Helena Isoniemi haki sipuleita kasvimaalle. –Olen aina ollut puutarhaihminen, nyt eläkkeellä vielä enemmän, Isoniemi kertoi.

Julkaistu:

Kategoria:

,

–Korona-aika nosti tietynlaisen paluu juurille -hengen, moni halusi tuottaa itse syötävää. Etenkin satoa tuottavat puutarhakasvit tomaatin taimista herukkapensaisiin, siemenperunat ja hyötykasvien siemenet sekä mansikan taimet vietiin käsistä, kertoi myyjä Ann-Lis Kivipelto. –Tarvikepuolelta loppuivat ensin lavakaulukset ja niihin liittyvät tuotteet. Täydennyksiä oli hankala saada ja toimitusajat venyivät.

Tulevan ennustaminen on aina vaikeaa, mutta Alajärven Hankkijalla perusolettamus puutarhakauden käynnistyessä on, että vuodesta tulee saman tyyppinen kuin edellisestä.

–Myynnin kasvuun on pyritty varautumaan, mutta aina se ei täysin onnistu: puutarhatkaan eivät ole osanneet ennakoida menekin kasvua, mikä näkyy tänä vuonna saatavien tuotteiden määrässä jonkin verran.

Jos kesän varalle on puutarhaan liittyviä suunnitelmia, kannattaa olla ajoissa liikkeellä. Esimerkiksi jotkut kompostorimallit on jo myyty loppuun.

–Niiden tuotannossa näkyy globaali tilanne, eli raaka-aineiden puute on hidastanut valmistamista. Maailmanmarkkinat aktivoituvat oltuaan seisahduksissa, jolloin joistakin asioista on pulaa. Osa asiakkaista on ennakoinut tilannetta ja tehnyt jo hankintoja, ettei vain jää ilman.

TÄLLÄ hetkellä puutarhassa on käynnissä kasvukautta edeltävien toimien tekeminen.

Mainos

–Tärkeintä on tunnistaa pihan pääkasvit, minkä tyyppisiä ne ovat. Ovatko ne leikattavia, ja jos ovat, milloin leikataan. Vaativatko ne happaman vai kalkittavan maan? Entä tarvitaanko lannoitusta?

Kartoituksen jälkeen leikataan, kalkitaan ja lannoitetaan, tehdään perussiivoja ja odotetaan kasvua.

–Siinä vaiheessa, kun kasvu käynnistyy, mietitään usein, mitä uutta puutarhaan laitettaisiin kasvamaan.

Pääsesonki puutarhamyymälöissä on toukokuun puolivälin tienoilla, minkä jälkeen ensimmäiset tuotteet voivat jo loppua.

Sitä, mikä kasvi nousee sesongin suosikiksi, on vaikea ennustaa. Trendit saavat alkunsa somessa, ja ihmiset tulevat kyselemään tuotteita nähtyään ideoita netissä. Myös kevään ja alkukesän sää vaikuttaa myyntiin; kylmänä keväänä myydään eri tuotteita kuin lämpimänä.

Lue juttu kokonaisuudessaan 6. toukokuuta ilmestyvästä Järviseudun Sanomien kevään isojakonumerosta!

Jätä kommentti

Uutiset

Kirjaudu

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.