Rallisprintin SM-sarja käynnistyy: Pokelan tähtäin on nyt voitossa

Samuli Pokelan autoilutukikohta on nuoruuden maisemissa Vimpelin Pokelassa. Sieltä startataan SM-sarjaan kullan kiilto silmissä.

Julkaistu:

Kategoria:

,

Aihe:

–Virheet ehtii kyllä huomata, ja toiselle kierrokselle ne on pystyttävä korjaamaan samalla kun vauhtia on lisättävä. Kyllä ajamisessa vaaditaan kaikkensa antamista ja riskitason nostamista.

VIMPELIN Pokelassa nuoruusvuotensa viettänyt Samuli Pokela päätyi autourheilun pariin, sillä autot kiinnostivat. Hän pyöri katselemassa autokorjaamoyrittäjänä toimineen Jorma-isän työskentelyä hallilla, ja hinku päästä rattiin oli kova.

–Meillä oli jos jonkinlaisia menopelejä vuosien varrella, jäärata- ja peltoautoja. Onhan täällä Vimpelissä ollut paljon autourheilun harrastajia, myös menestyneitä.

Läheisellä Katajalahden jääradalla tuli pyörittyä kierros jos toinenkin. Myös viime talvina Pokela on käynyt siellä testaamassa autoaan, nelivetoista Mitsubishi Lanceria, jolla voitti viime vuonna rallisprintin SM-hopeaa, ja tuli toisellakin autolla vedettyä rinkiä, ihan ajamisen ilosta.

KILPA-AUTOILUN Pokela aloitti 2011, kun sopiva ajoneuvo löytyi ostettavaksi.

–Joka vuosi sen jälkeen on kierretty kisoja, 10–20 kilpailua vuosittain. 

Kisakausi 2022 käynnistyi pari viikkoa sitten, mitä edelsi tiivis pariviikkoinen autoa viimeistellessä, ja kuusiosaisen SM-sarjan käynnistää viikonloppuna Oulussa ajettava osakilpailu.

Alkaneelta kaudelta Pokela toivoo mitalin kirkastumista kultaiseksi.

–Aika usein olen ollut top vitosessa. Aloittaessa tavoitteet eivät olleet kovin korkealla, mutta nousu kärkikastiin on tapahtunut hitaasti ja varmasti. Kilpailuvietti on kova, ja olen aina tykännyt värkätä autojen kanssa, joka on tässä lajissa vähintään puolet tekemisestä. Suunniteltujen ja toteutettujen muutosten onnistuminen sekä kehittyminen ajajana palkitsevat.

Rallisprintissä ajetaan kuusiosaisen SM-sarjan lisäksi runsaasti kansallisia kilpailuja.

–Omassa sarjassani on tällä kaudella mukana iso nippu kuljettajia, joista ainakin viidellä on arvioni mukaan mahdollisuus ottaa sarjan voitto, joten kova sarja on tulossa, eikä mitään saa ilmaiseksi.

Joskus ajetaan kuusi tuntia kisoihin, joissa ajetaan kilpaa kuusi minuuttia, ja sitten ajetaan kuusi tuntia kotiin. Se kuuluu lajin luonteeseen.

–Aivan luksusta on mennä kisoihin, joihin on alle tunnin matka Tampereelta tai Vimpelistä. Vaikka kisat ovat yksipäiväiset, kauemmaksi mentäessä on yövyttävä lähellä kisapaikkaa.

Pokelan harrasteautoilun tukikohta on edelleen tukevasti Lappajärven rannalla, entisessä mummolassa, vaikka hän asuu ja työskentelee itse Tampereella.

–Isän hallissa on hyvä säilyttää autoa ja tehdä tarvittavat huollot sekä korjaukset. Etätyö on mahdollistanut pidemmätkin ajanjaksot puuhailla auton parissa ilman jatkuvaa edestakaista ajamista, ja vielä hybridimalliin siirtymisen myötä voin olla täällä pidempiä viikonloppuja, jolloin autoa voi virittää kisoja varten.

Isommilta remonteilta ja onnettomuuksilta hän on toistaiseksi välttynyt.

–Kerran auto pomppasi penkasta sähkötolpan kohdalla ja keula meni kurttuun. Joskus on oltu lumipenkassa kiinni tai auto on aurannut ojanpohjaa, mutta noussut sieltä ylös. Yleensä tekniikkaongelmat on saatu tauolla korjattua.

SAMULI Pokelan vanhemmat Jorma ja Tuija Pokela ovat innostuneet autourheilusta ja lähtevät kisoihin kannustus- ja huoltojoukoiksi lähes aina. Myös Samuli Pokelan puoliso osallistuu kisareissuille, mikäli mahdollista.

Jos tekemisen puutetta on, löytyy tallista myös toinen auto, jota Pokela on työstänyt ajokuntoon kolmisen vuotta sen mukaan, kun aikaa on ollut.

–Jos pääsisi joskus kokeilemaan rallia. Toki varsinainen rallisarjoissa kilpaileminen vaatisi isompaa panostusta sekä ajallisesti että rahallisesti.

Mitä on rallisprint?

RALLISPRINT on autourheilulaji, jossa 2–6 kilometrin mittainen rata, joko tienpätkiä tai moottoriradan yhteyteen rakennettu lenkki, ajetaan läpi kaksi kertaa. Paras aika jää voimaan. Rataan voi tutustua ennen kilpailun alkua kävellen tai vaikka pyöräillen. Pokelan luokassa kartturia ei käytetä, eikä radasta saa piirtää nuotteja. Kisoja ajetaan tammikuulta lokakuulle, lumella, soralla ja asfaltilla. Pääluokat ovat kaksi- ja nelivedot, jotka jakaantuvat moottoritilavuuksien ja ajajien mukaan (yleinen, juniorit eli aloittelevat, 15–18-vuotiaat, naiset ja seniorit). Eri luokkia ajetaan kisoissa noin 20, ja kilpailijoita niihin kokoontuu keskimäärin 80 osanottajaa/kisa.

Jätä kommentti

Uutiset

Kirjaudu

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.