Hautamäen taistelu mestaruudesta sai lisäpontta Länsirannikon rallissa

Ville Hautamäki ja Ari-Pekka Hautanen kiirehtivät voittoon Länsirannikon rallissa jarruongelmista ja kiveen törmäämisestä huolimatta. Kuva: Jari Kohonen
Ville Hautamäki ja Ari-Pekka Hautanen kiirehtivät voittoon Länsirannikon rallissa jarruongelmista ja kiveen törmäämisestä huolimatta. Kuva: Jari Kohonen
Ville Hautamäki ja Ari-Pekka Hautanen kiirehtivät voittoon Länsirannikon rallissa jarruongelmista ja kiveen törmäämisestä huolimatta. Kuva: Jari Kohonen
Ville Hautamäki ja Ari-Pekka Hautanen kiirehtivät voittoon Länsirannikon rallissa jarruongelmista ja kiveen törmäämisestä huolimatta. Kuva: Jari Kohonen
RALLIN suomenmestaruussarjan kesäkausi avattiin viime viikonvaihteessa Turun seudun vaativilla ja monipuolisilla teillä SM Mad-Croc Länsirannikon rallissa. Ville Hautamäki ja Ari-Pekka Hautanen juhlivat kaksipäiväisen kisan päätteeksi SM2-luokan voittoa. Samalla taistelu luokan mestaruudesta sai lisää potkua.

Miikka (Vuokila) johtaa edelleen, mutta on hyvä muistaa se, että hänellä on pisteet joka kisasta ja meillä pistetiliä rasittaa se Rovaniemen keskeytys. Loppupisteissä yksi kisa tiputetaan pois, joten tilannehan on ihan hyvä jo, Hautamäki pohti.

Länsirannikon ralli ratkesi SM2-luokan osalta käytännössä jo melko varhaisessa vaiheessa. Hautamäki ja Hautanen kävivät ensimmäisen kilpailupäivän kahdella erikoiskokeella tiukkaa sekuntitaistoa Jaakko Lavion ja Pasi Haatajan autokuntaa vastaan. Yötauolle mentäessä eroa oli vaivaiset 1,3 sekuntia.

– Kakkospätkällä meillä oli jarrujen kanssa ongelmia. Sinne olisi pystynyt ajamaan huomattavasti paremman ajan, vaikka sekään aika ei toki ollut huono, Hautamäki pohti.

– Lisäksi ajoin kiveen. Oli tuuria, ettei rengas särkynyt. Se oli minulta vähän tyhmä virhe, koska kivi oli nuotissa. Siinä tuli pieni harkintavirhe, Hautamäki myönsi.

Toisena kilpailupäivänä oli Lavion vuoro sortua harkintavirheeseen. Kova yritys päättyi ulosajoon ja keskeytykseen. Siitä lähtien Hautamäen ja Hautasen taktiikkana oli tarkkailla muita vastustajia, pitää Mitsubishi tiellä ja varmistaa voitto.

Sarjakärki Vuokila sai tehdä hartiavoimin töitä kovaa hyökänneen Arttu Lähdeniemen kanssa, joten liikaan varmisteluun ei Hautamäelläkään ollut ratin takana varaa. Lähdeniemi näytti löytäneen vauhdin ja se nostikin hänet lopulta kakkoseksi.

Hautamäki ei loppulenkillä suurempia virheitä tehnyt, joten voittomarginaali oli lopulta 39,8 sekuntia.

– Totta kai virheitä tuli, niitä tulee aina. Sanotaan, että ajo onnistui hyvin. Ajoin riittävän maltilla tietyt paikat, jolloin lopputulos oli hyvä, Hautamäki summasi.

Kaikki kilpailijat, niin keskeyttäneet kuin maaliin ajaneetkin hämmästelivät rallin aikana koettuja pitovaihteluja. Hautamäki ja Hautanen osasivat odottaa pitovaikeuksia.

– Turun seudulla on tunnetusti pidon kannalta haasteelliset tiet. Meidän rengasvalintamme kuitenkin toimi mainiosti. Itse asiassa auto, kuski, kartturi, huolto ja renkaat toimivat kaikki todella hyvin, Hautamäki tiivisti hymyillen.

– Tämä oli ensimmäinen sorakisa MRF:n renkailla. Niiden puolesta ei ole mitään huomauttamista, renkaat toimivat vaihtelevissa oloissa erinomaisesti, Hautamäki kuvaili.

Jari Kohonen

Tuloksia:

  1. Ville Hautamäki-Ari-Pekka Hautanen, Mitsubishi, 53.37,8, 2.) Arttu Lähdeniemi-Jukka Toivonen Mitsubishi 54.17,6, +39,8, 3.) Miika Vuokila-Mika Pyyny, Mitsubishi 55.02,8, +1.25,0, 4.) Juha Pasanen-Jari Jaakkola Mitsubishi 56.18,0, +2.40,2, 5.) Tomi Rönnemaa-Tero Rönnemaa Kia Rio N5 56.51,5, +3.13,7

Pistetilanne 4/7: 1.) Miikka Vuokila 82, 2.) Ville Hautamäki 68, 3.) Juha Pasanen 47, 4.) Reijo Heikkilä 36, 5.) Erno Kinnunen 25

Lue lisää

Muuta luettavaa

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Uutiset

Kirjaudu

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.